Neuvottelutulos kolmelle teknologiateollisuuden alalle

Ylemmät toimihenkilöt YTN ja Teknologiateollisuus ry ovat saavuttaneet neuvottelutulokset teknologiateollisuuden, suunnittelu- ja konsulttialan sekä tietotekniikan palvelualan ylempien toimihenkilöiden työehtosopimuksesta. Tietotekniikan palvelualan ratkaisussa on allekirjoittajana myös Tietoalan toimihenkilöt ry.

Sopimuksien voimaantulo edellyttää vielä sopijaosapuolten hallintojen hyväksyntää. Neuvottelutulokset ovat kolmevuotisia sisältäen option vuodelle 2020. Neuvottelutulokset koskevat kaikkiaan noin 85 000:tä ylempää toimihenkilöä.

Sopimukset ovat pääosin palkkaratkaisuja, joissa palkkoja korotetaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana yhteensä 3,2 prosentilla liittojen sopimalla tavalla. Tekstimuutokset ovat vähäisiä.

YTN:n ja Teknologiateollisuuden ylempien toimihenkilöiden nykyiset työehtosopimukset kyseisillä kolmella alalla päättyivät 31.10.2017. YTN:n hallitus kokoontuu maanantaina 6. marraskuuta käsittelemään sopimustilannetta.